Closen

Auteur: Jochum Jarigsma

Sinds kort ben ik verhuisd. Omdat duurzaamheid in ons huishouden (en bij AccuRaad) belangrijk wordt gevonden en het huis een dak op het zuiden heeft, was het tijd voor zonnepanelen. Op een netwerkborrel in februari kwam ik een leverancier van panelen tegen. In mijn netwerk zitten nog een paar leveranciers dus dat SolarPartner het zou worden was niet vanzelfsprekend. Ik sloeg zijn gegevens op en mailde een paar maanden later toen de sleuteloverdracht dichterbij kwam. Bart belde meteen na mijn mailtje. Goed!

Hij maakte een afspraak om langs te komen zodat hij een maatwerk offerte kon doen. Twee dagen na zijn bezoek lag de offerte er met duidelijke prijsopgaaf, voordelen en plan van aanpak. Geweldig. Tijdens het bezoek had ik al aangegeven stroomneutraal te willen worden. Dat betekende 17 panelen; 3 op de bijkeuken en 14 op het grote dak. Ik gaf ook koopsignalen af zoals; wanneer kan de montage plaatsvinden? Hoe zit het met subsidie? Wat is de totale opbrengst? Etc. Wat mij betreft waren we er uit.

Het leek alleen wel of Bart dat niet hoorde. Hij vroeg me in ieder geval niet welke datum ik als voorkeur had voor de montage om die ter plekke in te plannen. Vervolgens is Bart nog 5 keer langsgekomen. Eén keer om de meterkast te bekijken, één keer om het optimale pad voor de elektriciteitskabel te bepalen, één keer om te bepalen welke omvormers er zouden komen en één keer om de locatie voor de omvormers te bepalen. Elke keer dat hij langskwam ‘sneuvelden’ er panelen. Bart gaf aan dat het dak van de bijkeuken plat is en makkelijk toegankelijk voor mijn kinderen. Wilde ik dat wel? De keer er op adviseerde hij me om niet 14 maar 12 panelen op het dak te doen dat zag er esthetisch mooier uit. super aardig en invoelend van hem. Toen hij een keer tegen mijn vrouw opliep in huis en hij haar vertelde wat we gingen doen vertelde zij dat ze alleen één rij boven de dakkapel wilde (‘wij hebben zulke mooie pannen’). Uiteindelijk hebben we sinds afgelopen vrijdag 6 panelen.

Wat is de essentie van dit alles? Bart deed het grootste deel van het proces super maar liet de afsluiting liggen. Elke keer dat je contact hebt met een prospect waarin je niet afsluit, de opdracht naar je toe trekt, gaat het prospect meer twijfelen. Er zijn zoveel alternatieven om je budget aan te besteden! Daarom is het van belang om het ijzer te smeden als het heet is. Beter een klant die nee zegt dan te veel energie besteden aan een prospect die te weinig koopt.